UNA-kehittämistyöhön osallistuvat kuntatoimijat ehdottavat muutoksia valtakunnallisen SoteDigi-kehitysyhtiön omistusmalliin

UNA-yhteistyöhön osallistuvat 19 sairaanhoitopiiriä ja 5 suurta kaupunkia ehdottavat muutoksia valtioneuvoston 31.8.2017 tekemällä päätöksellä perustettavan valtakunnallisen SoteDigi -yhtiön ensivaiheen omistus- ja ohjausmalliin. Aiemman periaatepäätöksen mukaisesti yhtiön vastuulle siirtyvät kansallisten sosiaali- ja terveydenhuollon digihankkeiden, kuten UNA-hankkeen, ja niihin liittyvien hankintojen toteuttaminen.

UNA-hankkeen toimijoiden mielestä hankkeeseen liittyvien tehtävien siirtäminen SoteDigi-yhtiön vastuulle edellyttäisi sitä, että myös sote-palveluista tällä hetkellä vastaavat kuntaorganisaatiot liittyisivät sairaanhoitopiirien kautta yhtiön merkittäväksi omistajaksi jo alkuvaiheessa. Tämänhetkisten kansallisten linjausten mukaan yhtiö tultaisiin perustamaan valtion kokonaan omistamaksi ja vasta myöhemmässä vaiheessa siirtämään maakuntien omistukseen.

Sairaanhoitopiirien ja kuntien ehdotettama malli mahdollistaisi sote- organisaatioiden ohjausmahdollisuuden ja sitoutumisen yhtiön hyödyntämiseen valtion yksin omistamaa mallia paremmin. Tämän avulla voitaisiin myös luopua erillisen UNA osakeyhtiön perustamisesta.

Lisätietoja:

UNA ohjausryhmän puheenjohtaja Juha Kinnunen, etunimi.sukunimi@ksshp.fi, 040 567 5415

Ohjelmajohtaja Erkki Kujansuu, erkki.kujansuu@pshp.fi, 050 336 9899

Lue laajempi tiedote tästä.

UNA on valtakunnallinen julkisten sosiaali- ja terveyspalvelujen yhteistyöhanke, jonka avulla uudistetaan vaiheittain tulevaisuuden hyvinvointipalvelujen tuottamisessa tarvittavia sote-tietojärjestelmäratkaisuja. UNA -hankkeessa ovat mukana kaikki Manner-Suomen sairaanhoitopiirit/soteyhtymät sekä viisi suurta kaupunkia. Hankkeen seuraavan vaiheen tavoitteena on käynnistää syksyllä 2017 kansallisten tietojärjestelmäpalveluiden kanssa yhteensopivan sote-tietojärjestelmäydinratkaisun hankinta.

Kuntien digiviikko 3.-7.6.2024

Digiviikolla keskustellaan digitalisaatiosta erityisesti kuntanäkökulmasta sekä tulosten että haasteiden kautta. Tarjolla on sekä live- että etätapaamisia.

Tutustu kuntien digiviikkoon.