Yleiskirje 19/2017, 7.9.2017, Joonas Jännäri

Kansallisuuskriteerimuutoksen vaikutukset Gramex korvauksiin

Kuntaliiton ja Gramexin tapaamisessa (27.4.2017), Gramex kertoi keväällä 2015 tapahtuneesta ns. kansallisuuskriteerin muutoksesta jonka seurauksena eurooppalaisten äänitetuottajien Euroopan ulkopuolella tallentamat äänitteet tulivat suojan ja samalla Gramexin edustuksen piiriin. Aikaisemmin esim. englantilaisen tuottajan USA:ssa tallentamat äänitteet eivät olleet suojan piirissä, eikä niistä tullut korvauksia suorittaa. Muutoksen myötä myös ne ovat korvausten piirissä. Muutamia esimerkkejä tällaisten artistien äänitteistä: David Bowie, Eric Clapton, Dire Straits, Rolling Stones, U2, Celine Dion, AC/DC. Lain muutos koskee vain julkista esittämistä eikä näin vaikuta mm. tallentamis- eikä musiikkivideokorvauksiin.

Gramexin toimesta radiosoittojen perusteella tehdyt analyysit osoittavat suojan laajentumisen vaikutuksen julkisen esittämisen korvausten hinnoitteluun olevan +4,3 %. Gramex on keväällä 2017 käynnistänyt kaikkien neuvottelukumppaneidensa kanssa toimenpiteet taustamusiikkihinnastojen tarkistamisesta vuodesta 2018 alkaen vastaamaan edustuksensa lisääntymistä.

Kuntaliiton kanssa käytyjen neuvottelujen tuloksena sovittiin, että Kuntasopimuksen mukaisia kuntien maksamia Gramex julkisen esittämisen korvauksia tarkistetaan kansallisuuskriteerin muutoksen seurauksena + 4,3 %. Hinnankorotus toteutetaan kuitenkin kahdessa erässä niin, että vuonna 2018 hinnankorotus on 2,3 % ja vuonna 2019 hinnankorotus on 2,0 %. Näin kuntakentälle taataan Kuntaliiton vaatimuksen mukaisesti enemmän aikaa sopeutua tulevaan hinnankorotukseen.

Kuntasopimuksen mukaiset indeksitarkistukset toteutetaan normaalimenettelyn mukaisesti. Kuntaliitto suosittelee jäsenilleen ao. menettelyn hyväksymistä.

Lisätiedot:
Joonas Jännäri, 040 834 3036