Blogi: Sampsa Matilainen 1.6.2018

Naapurista päivää

Naapurisuhteiden kunto on ollut viime vuosina paikoin hälyttävän huono. Kesäkelien ohella erityisesti menneen talven olosuhteet olivat ennätysvaikeat naapureille. Jopa ministeritasolla herättiin kesän kynnyksellä ja esitettiin varautumista siihen, että hankalista naapurisuhteista tulee ilmastonmuutoksen myötä pysyvä ilmiö.

Idyllinen kesä ilman naapureitako?

Juu ei tälläkään kertaa.

Selvitysten mukaan naapurisopua rikkovat eritoten reviiritietoiset ja erinäisiä tarpeitaan toteuttavat naapurit. Ja näitähän riittää. Tosielämässä joutuukin kaupungin vilskeessä laittamaan heippalappuja kiertoon milloin mistäkin syystä.

lappuja

Ja ajattelit lähteä heippalappujen aaltoa karkuun luonnon rauhaan kesämökille? Eipä taida onnistua. Maaperä heippalapuille on maallakin varsin otollinen. Tutkimukset ovat nimittäin osoittaneet, että kaupunkilaisuus tai maalaisuus selittävät osaltaan naapurisuhteiden säröjä.

Ja jos nyt vuosia sitten olet esimerkiksi mennyt viheltämään juhannussaunasta tulevalle hemaisevalta näyttävälle naapurin rouvalle tai herralle, miten tällainen voisikaan unohtua. Toivottavasti siis se vihellys. Ja vastapainoksi miten voisi unohtua, jos naapurisi on joskus mennyt ulottamaan pöpelikössä pensasaidan päädyn kaksi senttiä puolellenne.

Kesästressiä voi kovasti aiheuttaa sekin, jos heippalappujen aiheet jostain syystä hupenevat ennen kesän loppumista. Aina voinee kuitenkin sopia naapurin kanssa menneet tällä haavaa ja ryhtyä yhdessä tuumin ohjeistamaan vieläkin enemmän sopua koettelevaa kolmatta naapuria sopivista toimintatavoista.

Mutta mikä avuksi, jos heippalaput eivät yllättäen tehoakaan?

Onneksi on viranomaiset!

No niinpä. Poliisin ja tuomioistuinten lisäksi kuntien viranomaiset ovat olleet asiantuntijoita naapurisuhteiden hoitamisessa. Eli heippalappuja vaan kiertoon. Seuraavana aamuna ovien takana huhuileekin poliisin lisäksi rakennus-, ympäristö- ja terveystarkastajat, sosiaalivirkailija, eläinsuojelu sekä erinäisiä muita tahoja jonoksi asti. Toivottavasti etunenässä psykiatrinen osasto.

Eikä asia tietenkään ihan näin yksinkertainen ole. Viranomaistenhan on lisäksi annettava asiakkailleen huoliensa hoitamiseen liittyvää neuvontaa sekä vastattava asiointia koskeviin kysymyksiin ja tiedusteluihin. Riippuen lähinnä naapurien mielikuvituksen rajoista viranomaiset voivat joutua arvioimaan naapurisuhteita useiden eri säädösten perusteella.

Naapureilla luonnollisesti esiintyy erilaisia käsityksiä säädetyistä käyttäytymisnormeista ja -odotusten täyttymisestä. Usein naapurisuhteet liikkuvatkin juridiikan hämärillä rajamailla, jolloin viranomaisilla ei välttämättä ole mahdollisuutta sotkeutua naapurisuhteisiin. Hyvän hallinnon periaatteet kuitenkin edellyttävät myös universumin mustia aukkoja syleilevien naapurihuolien käsittelyä, uudestaan ja uudestaan.

Naapurien ei yleensä tarvitse odotella kauaa heippalappujensa asianmukaista viranomaiskäsittelyä, sillä nämä on käsiteltävä ilman aiheetonta viivytystä. Merkitystä ei tietenkään ole sillä, montako kymmentä hyllymetriä heippalappuja on viranomaiselle vuosikymmentenkin saatossa ehditty toimittaa naapurisuhteen kiemuroista.

Ja aurinko paistaa

Huhujen mukaan viranomaiset olisivatkin jossain päin ottaneet järeät keinot käyttöön. Naapureita on jopa kehotettu naapurisopuun. Lievempi puuttumiskeino on ollut päättää, mikä olisi naapurisovun kannalta suositeltavaa tai tärkeää.

Tarinat eivät kuitenkaan kerro, onko missään päin naapureille tullut kesästä – vastoin sääennusteita – yhtään sen aurinkoisempi. Totta kai näin täytyy olla.

Mutta jätäpä puuttumatta sopua koettelevan naapurin käyttäytymiseen. Naapuri saattaakin aurinkokunnan kenties edistyksellisimmästä oikeusturvastansa hekumoituneena innostua työllistämään viranomaisia heippalapuin vuosikymmeniksi. Ihan muissakin kuin naapurisuhteisiinsa liittyvissä huolissa. Huolia kun riittää.

Heippalappuja vaan Helsinkiinkin

Luonnollisesti loputtomissa naapurihuolissa auttaminen tuo rajallisista resursseista nauttiville viranomaisille kovasti iloa. Tosin norminpurkutalkoiden mahdollinen edistyminen saattaa ulottaa tähänkin iloon lonkeronsa. Tässä vaiheessa on kuitenkin hankala veikata, miten seikkaperäiset vaikutusarvioinnit ehkä tehdään.

Kansalaisten syväänkin juurtuneisiin arkihuoliin saatetaan – muiden kovin isojen asioiden jaloissa – herätä Arkadianmäelläkin. Ainakin mikäli sangen tuoreen kirjallisen kysymyksen rivien välit koskien huolta naapurisovun säilymisestä Suomessa ottavat tuulta purjeisiinsa. Seuraavan hallitusohjelmankin mahdollisia ympäriämpäripyöreitä naapurisopulinjauksia odotellessa Suomen kesä on kuitenkin lyhyt.

viesti lapulla

Kirjoittajasta lyhyesti

Kirjoittaja on juristi Kuntaliitossa.